Kurs języka pascal |
|||||||
Zaczynamy | Typy | Tablice | Innstrukcje Warunkowe | Pętle | Procedury i Funkcje | Pliki | Struktury Dynamiczne |
Krótko; pętle pozwalają na wykonywanie powtarzalnych czynności. Wiem z doświadczenia, że pętle to dla początkującego programisty to dość trudna rzecz: Mamay trzy rodzaje pętli: -repeat until, -while do, -for... to... do repeat... until: program petla1a; uses crt; var haslo : string; begin repeat writeln('Podaj hasło:'); read(haslo); until haslo='TajneHaslo'; end.
Powyższy program skończy się wówczas gdy użytkownik wpisze tekst "TajneHaslo". Jak pokazuje ten przykład podstawową cechą tej pętli jest to, że warunek zakończenia pętli jest sprawdzany na samym końcu. Jest to istotne, gdy chcemy by pierwszy przebieg petli zawsze się wykonał. while... do program petla; uses crt; var i : integer; begin while i < 34 do begin writeln('Oto liczba:', i); i := i + 1; end; end. Pętle tego typu przeciwiestwie do pętli repeat sprawdzają warunek zakonczenia petli na samym początku. for... to... dobottom: -1; height: 15px;" class="style1"> for... to... dor /> Pętlę for możemy wykorzystać np. wtedy kiedy dany kod mamy zamiar wykonać określoną liczbę razy. program petla1; uses crt; var i : integer; begin for i := 1 to 20 do writeln(' X'); readln; end. program petla2; uses crt; var i : integer; begin for i := 1 to 20 do for i := 1 to 20 do writeln(' X'); readln; end. |
|||||||
Autor dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tym kursie informacje były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji bez zgody i wiedzy autora jest zabronione. |